معرفی و آموزش عیب یابی کولر گازی

نمایش: 61
(0 رای)

بانه آنلاین به عنوان بزرگترین فروشگاه معتبر کولر گازی بانه برای اطلاعات بیشتر در مورد کولر گازی،طرز کار کولر گازی،عیب های احتمالی و تعمیر کولر گازی را در اختیار مشتریان گرامی قرار میدهد.این مطلب در اواخر پاییز 96 نوشته شده است.پایین ترین قیمت کولر گازی بانه را از ما بخواهید.ما همواره مشاور و راهنمای خریتان خواهیم بود.به امید لذت بردن از هوائی خنک در روزهای گرم سال با کولر گازی بانه آنلاین

لیست قیمت کولر گازی بانه را به زودی در پست های دیگر منتشر خواهیم کرد

فرق بین کولرهای گازی و کولر های آبی :

کولر گازی بر خلاف کولر آبی رطوبت محیط را افزایش نمی دهد بلکه رطوبت محیط را گرفته و از این روش سرما تولید میکند.

اجزاء کولر گازی:

  • اجزاء الکتریکی

  1. سیم های رابط
  2. کمپرسور
  3. خازن (کاپاسیتور)
  4. اورلود
  5. ترموستات
  6. کلید چند وضعیتی(کلید فن)
  7. کلید اصلی کولر(تابلو برق)
  •  اجزاء مکانیکی کولر گازی

اجزاء مکانیکی کولر گازی تقریبا همانند قطعات موتور یخچال می باشد

  1. کمپرسور
  2. کندانسور(رادیاتور)
  3. اواپریتور-فیلتر(درایر)
  4. پروانه کندانسور
  5. پروانه اواپریتور
  6. لوله کاپیلاری(لوله مویی)
  7. سینی زیر کولر
  8. خروجی هوا
  9. فیلترخروجی هوا
ساختمان کولر گازی

کمپرسور کولر گازی دو نوع می باشد :

کولر گازی پیستونی :این نوع از کمپرسور ها را با استفاده از انرژی الکتریکی،روتور بکار افتاده و با کوپل شدن به سایر قطعات مکانیکی کمپرسور، پیستون به حرکت در آمده،وگاز را از یک مسیر به داخل سیلندر مکیده وپس از آنکه فشار لازم را به گاز وارد آورده ، آن را بدرون لوله رفت جاری می سازد.

کولرگازی روتوری : نوع دیگر کمپرسور ها فاقد میل لنگ و پستون بوده وخود روتور در حال چرخش (بواسطه فرم خاصی که دارد) از مسیر ورودی به سیلندر ، گاز را مکیده و وارد لوله رفت می سازد. این کمپرسور ها ، کمپرسور های دورانی نامیده می شوند.
در کولر های گازی از خازن ویا در بعضی کولر ها، از دو خازن بمنظور ایجاد گشتاور به هنگام راه اندازی کمپرسور استفاده می شود.روش متداول به کار گیری خازن به این صورت است که یک خازن برای راه اندازی موتور فن ویک خازن برای راه اندازی کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد.

عملکرد موتور کولر گازی با موتور یخچال که هردو نیز کار خنک سازی را برعهده داند کاملا یکسان می باشد با این تفاوت که حیطه دمائی این دو وسیله متفاوت می باشد.در یخچال عملکرد ترموستات بین 1 الی 7 درجه سانتی گراد است اما در ترموستات کولر گازی بین 10 الی 20 درجه سانتی گراد است.از آن جا که موتور های کولر های گازی، عموما"چند سرعته است، به منظور استفاده از دورهای مختلف،از یک کلید چند حالته استفاده می شود. ساختمان داخلی این کلید بسیار مشابه کلید پنکه سقفی است با این تفاوت که در این کلید تنها سرهای خروجی وجود دارد واین سرهای خروجی به سیم های رابط موتور فن متصل می شود.تابلو برق کولر جایگاه ترموستات-کلیداصلی یا کلید قدرت کولر وکلید چند وضعیتی است. البته بعضی از کولر ها فاقد کلید قدرت می باشند.

در کولر های گازی دو پروانه وجود دارد که برروی یک محور اصلی قرار داده شده اند یکی از پروانه ها هوای گرم داخل ساختمان را مکیده و با وزش آن به کندانسور، گرما را به محیط خارجی ساختمان می راند.پروانه دوم که به قسمت جلوی موتور فن کولر گازی متصل است هوا را از مجرای ورودی موتور کولر گازی مکیده و با وزش آن به اواپریتور، سرما را وارد ساختمان می سازد.قبل از ورود هوای سرد به فضای داخل برای ممانعت از ورود هوای آلوده و گردو غبار یکی فیلتر در قسمت خروجی کولر گازی قرار داده شده است که هوا را کاملا تصفیه و عاری از میکروب میکند.

آشنائی با کولر گازی

خرید کولر گازی ال جی از بانه

حتما تا به حال ظرف قرار داده شده برای آب را در کنار کولر گازی مشاهده کرده اید و برایتان این سوال پیش آمده است که این آب از کجا تولید می شود

از آن جا که ممکن است بر اثر عدم تنظیم ترموستات ویا ازدیاد گاز شارژ شده ، اواپریتور و یا قسمتی ازلوله بر گشتی ، دارای برفک شده و یا یخ ببندد و هنگام اتومات کردن کولر گازی بر اثر گرما،برفک های روی لوله ذوب شوند و آب حاصله از جدارهای کولر سر ریز نماید، سینی قرار داده شده در زیر کولر گازی این آب را جمع کرده و به لوله خروجی هدایت می کند .عموما به لوله مذکور شیلنگی متصل می شود که این شیلنگ یا به مجراهای خروجی آب ساختمان متصل می شود و یا اگر این امکان وجود نداشت از ظرفی در کنار کولر گازی استفاده می شود که باید دقت کنید تا قبل از پر شدن آن،مجددا آب آن را خالی کنید

کولر گازی چگونه سرما تولید می کند

کولر گازی همانند یخچال از تبدیل گازمایع به گاز سرما تولید میکند و از این سرما برای رسیدن به هدف مورد نظر که همان خنک سازی فضای داخل ساختمان است استفاده می شود.بر اثر کار کمپرسور، گاز تحت فشار قرار گرفته (قدری گرم شده)و وارد لوله رفت می شود .برای کاستن از دمای گاز تحت فشار قرار گرفته ، آن را وارد کندانسور نموده و هوایی که توسط پروانه کندانسور به آن می وزد،گرمای لوله ها که در واقع از گرمای گاز جاری در آن ها ایجاد شده را به خارج از محیط هدایت می کند.در این مرحله گاز تا حدودی خنک می شود. پس از کندانسور گاز از درایر عبور می کند تا رطوبت ویا رسوباتی را که احتمالا"از جداره های داخلی لوله های کندانسور جدا شده از آن سلب شود.گاز خشک و تمیز پس از درایر وارد لوله مویی می شود.از آن جا که سطح مقطع لوله مویی بسیار کمتر از سطح مقطع کندانسور و یا ورودی درایر است.گاز تحت فشار زیاد به حالت مایع تبدیل می شود. کمپرسور گاز مایع را از لوله مویی عبور داده و وارد اوپراتیور می کند.تفاوت سطح مقطع دو محیط (سطح مقطع لوله های اواپریتور بسیار بیشتر از لوله مویی است)به گاز جاری اجازه فوران داده و گاز در حال فوران تولید سرما می کند.

سرما سطح اواپریتور را در اختیار گرفته و هوایی که توسط پروانه از اواپریتور به آن برخورد می کند،این سرما را وارد محیط می سازد.فریون 22 پس از اواپریتور به لوله بر گشت کمپرسور باز می گردد تا مجددا"مسیر قبلی را طی نماید.به این ترتیب و به تدریج سرمای ایجاد شده در اواپریتور،دمای محیط را تحت تاثیر قرار داده و محیط را معتدل و خنک می سازد.

خرید کولر گازی از بانه

خرید کولر گازی اوجنرال از بانه

حالا که نسبتا با اجزای کولر گازی و طرز کار آن آشنا شده اید به سراغ عیب های احتمالی آن رفته و راه حل رفع عیب را با هم مرور می کنیم

عیب یابی و رفع عیب کولر گازی:

عیب 1 کولر گازی : کولر روشن نمی شود

علت : پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط کولر معیوب است.

رفع عیب : با بر رسی برق پریز و اطمینان از سالم بودن آن ،بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پریز نمودید،بتوسط ولتمتر مقدار برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید.اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمایید البته در صورتی که در بر رسی دو شاخه ،عیب خاصی مشاهده نشده باشد.

عیب2 کولر گازی: کولر روشن نمی شود.

علت : کلید اصلی خراب است.

رفع عیب: در بعضی از کولر ها کلید قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلی مدار از این کلید عبور نموده. در صورت معیوب بودن کلید قدرت، به سبب عدم وجود فاز در مدار ،عیب1 مشاهده می شود .کلید قدرت را می توان پس از خارج نمودن دو شاخه از پریز مورد آزمایش قرار داد بهتر است یکی از سر سیم ها را جدا کنید. اهم متر را بر روی رنج 1*R قرار داده و رابط ها را به پایه های کلید متصل سازید .اگر کلید سالم باشد با قرار دادن آن بر روی حالت ON،عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد.در همین زمان با حرکت کلید بر روی حالت OFFعقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. در غیر این صورت کلید معیوب است و می بایست آن را تعویض نمایید.

عیب 3 کولر گازی: کولر روشن نمی شود.

علت: سیم های رابط قطع شده اند.

رفع عیب: اگر در سیم بندی مدار اصلی ،فاز یا نول قطع شده باشد،عیب1 بوجود می آید بنابراین لازم است صحت اتصالات تا محل انشعاب بین ترموستات و کلید موتور فن بر رسی شود.

عیب4 کولر گازی : موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

علت: فاز یا نول اصلی کمپرسور قطع است.

رفع عیب- سیم های رابط را مورد بر رسی قرار دهید.در صورت مشاهده سیمی که از محل اتصال خود خارج شده ،نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نمایید.

عیب5 کولر گازی : موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

علت- ترموستات خراب است.

رفع عیب- دو شاخه کولر را از پریز خارج نموده و پس از جدا نمودن سیم های رابط ترموستات رابط های اهم متر را به آن متصل نمایید.با حرکت ترموستات (ولوم ترموستات)در جهت عقربه های ساعت ، عقربه اهم متر منحرف شده ودر حدود عدد صفر می ایستد و با قطع ترموستات (حرکت ولوم در جهت خلاف عقربه ساعت) عقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. اگر به هنگام تست کلید ،موارد مذکور مشاهده نشد کلید ترموستات معیوب است. ترموستات را تعویض نمایید.حتما" هنگام خرید ترموستات جدید،توجه داشته باشید که ترموستات مختص کولر گازی را خریداری نمایید.

عیب6 کولر گازی : موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

علت- اورلود،دائما"در حالت قطع است.

رفع عیب- کنتاکت های اورلود در حالت عادی به یکدیگر متصل هستند که این اتصال بوسیله اهم متر دیده می شود در غیر این صورت اورلود با شماره کد مشابه خود تعویض می شود.لازم است ذکر شود در اکثر کولر های گازی اورلود درون پوسته آهنی کمپرسور تعبیه شده که در این صورت رفع عیب قدری مشکل می شود.

عیب7 کولر گازی : موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.

علت- کمپرسور معیوب است

رفع عیب- بهتر است کمپرسور را در حالی که متصل به برق است مورد آزمایش قرار دهید.کولر را روشن نموده و موتور فن را به حرکت اندازید. ترموستات را نیز در حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سیم های موتور را شناسایی نموده اید،ابتدا ولتاژ دو سر اصلی و مشترک و کمکی را مورد اندازه گیری قرار دهید واگر به هر دو سیم پیچ ولتاژ به اندازه کافی می رسد اما حرکت نمی کند باید کمپرسور را تعمیر یا تعویض نمایید.

عیب8 کولر گازی : موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد

علت- خازن راه انداز کمپرسور معیوب است

رفع عیب- اگر خازن معیوب باشد، بمحض حرکت ترموستات در جهت عقربه های ساعت موتور میل به حرکت از خود نشان می دهد اما براه نمی افتد.عموما"این حالت کمپرسور توسط کم نور شدن لامپ های روشنایی منزل قابل رویت و تشخیص است .بواسطه جریان اضافی که کمپرسور در این حالت می کشد،اورلود نیز عمل می کند.خازن را از مدار خارج نموده ،وپس از تخلیه به یکی از روش های گفته شده در مبحث خازن ها آن را آزمایش کنید.در صورت مشاهده عیب خازن ، نسبت به تهیه خازن جدید اقدام نمایید.

عیب9 کولر گازی : کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما،فن روشن نمی شود(کمپرسور عمل می کند)

علت- فاز یا نول اصلی فن قطع شده است.

رفع عیب- از جمله احتمالات می تواند این باشد که فاز کلید چند حالته و یا نول خود موتور فن قطع شده باشد .دو خط مذکور را بر رسی نموده ودر صورت مواجهه با پارگی و یا جدا شدن سیمی از کنتاکت خود ،عیب را بر طرف سازید تا فن به کار خود ادامه دهد.

عیب10کولر گازی : کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

علت- کلید فن خراب است.

رفع عیب- کولر را از برق جدا نموده و پس از آزاد ساختن کنتاکت های کلید فن ، یکی از رابط های اهم متر را روی کنتاکت ورودی فاز قرار داده و با زدن کلید (حالت 1 )،می بایست با اتصال رابط دوم اهم متر بر روی یکی از پایه ها ،عقربه منحرف ودر حدود صفر بایستد.در حالت 2 کلید رابطین اهم متر بر روی کنتاکت مشترک ویکی دیگر از پایه ها ارتباط را نشان خواهد دادواز آن جا که فن به هیچ وجه روشن نمی شود در آزمایش کلید هیچ کدام از حالت های کلید انحراف عقربه در اهم متر را ایجاد نمی سازد(اگر کلید خراب باشد).   کلید را تعویض کنید تا موتور فن با حرکت کلید براه افتد.

عیب11کولر گازی : کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

علت - خازن راه انداز موتور فن معیوب شده.

رفع عیب - اگر مشکل از خازن باشد ،با حالت 1 کلید فن ، موتور صدای هوم داده وشروع به آمپر کشی می کند که اگر به موقع کلید فن در حالت خاموشی قرار نگیرد،موتور فن خواهد سوخت. همین واکنش موتور در سایر حالت های کلید فن نیز با کمی شدت یا ضعف مشاهده می شود خازن راه انداز موتور فن را از مدار خارج نموده و پس از تخلیه به یکی از روش های گفته شده در مبحث تست خازن ها آن را آزمایش نمایید اگر خازن معیوب است آن را تعویض نمایید.

عیب12کولر گازی : کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم اما، فن روشن نمی شود (کمپرسور عمل می کند).

علت - موتور فن معیوب است.

رفع عیب- از آن جا که موتور فن قدری پیچیده است و از انواع آسنکرون های چند سرعته محسوب می شود . تشخیص سیم پیچ معیوب و رفع عیب آن تا حدودی مشکل است توصیه می شود موتور را به تعمیرگاه منتقل و رفع عیب آن را به تعمیر کاری مجرب واگذار کنید.

عیب13کولر گازی : کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

علت- ترموستات تنظیم نیست.

رفع عیب- ترموستات را بر روی درجه مناسب قرار دهید تا سرمایی که کولر ایجاد می کند پاسخگوی نیاز محیط باشد.

عیب14کولر گازی : کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

علت- موتور فن نیم سوز شده.

رفع عیب- اگر سرعت فن تقلیل یابد،سرمای کمتری وارد محیط می شود در نتیجه عملکرد کولر مطلوب نخواهد بود موتور فن را به تنهایی مورد آمپر کشی قرار دهید.اگر جریان اضافی می کشد،نیم سوز است،نسبت به تجدید سیم پیچی موتور فن اقدام نمایید.

عیب15کولر گازی : کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

علت- فیلتر خروجی هوا،کثیف است.

رفع عیب- در اولین تصویر همین صفحه مراحل دستیابی به فیلتر نشان داده شده ،پس از خروج فیلتر آن را کاملا" تمیز نمایید. جهت شستشوی فیلتر به مندرجات دفتر چه های راهنما دقیقا" توجه کنید.

عیب16کولر گازی : کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

علت- مسیر ورودی هوا مسدود شده است.

رفع عیب- توسط یک فرجه ورودی های هوا به داخل کولر را تمیز نمایید.

عیب17 کولر گازی :  کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

علت- یاتاقان های محور فن خراب است.

رفع عیب- از آن جا که صحت عملکرد یاتاقان ها در سرعت محور فن بسیار موثر است خرابی آن ها علاوه بر آنکه هوای خروجی را کاهش می دهد صدای شدیدی را نیز ایجاد می سازد. در صورت مشاهده این عیب یاتاقان ها را تعویض نمایید.

عیب18 کولر گازی :  بدنه کولر برق دارد

رفع عیب-اتصال بدنه ممکن است از کمپرسور و یا فن ،خازن ها و یا سیم های رابط باشد.مانند سایر لوازم خانگی ابتدا ارتباط الکتریکی مصرف کننده های ماشین را با مدار قطع نمایید اگر اتصال بدنه از بین رفت یکی از آن ها دارای اتصال بدنه است هر کدام از مصرف کننده ها را جدا گانه بوسیله اهم متر یا لامپ سری تست نمایید ودر صورت برخورد با قطعه معیوب ،سایر اتصالات مدار را به شکل اولیه باز گردانیدو اتصال بدنه آن مصرف کننده را بر طرف نمایید.اما اگر با قطع مصرف کننده های مدار ،اتصال بدنه همچنان بر قرار بود، سیم بندی مدار را تعویض نمایید.

عیب19 کولر گازی : سرمای کولر بیش از حد زیاد است،و علیرغم کار مداوم اتومات نمی کند.

رفع عیب- این عیب می تواند از جوش خوردن کنتاکت های کلید درون ترموستات باشد ولوم ترموستات را در جهت خلاف عقربه های ساعت (به سمت صفر) بچرخانید.اگر ترموستات خاموش نشد آن را تعویض کنید البته می توان قابه مخصوص ترموستات را جدا نموده با سمباده کشی سطح کنتاکت ها،از آن ها مجددا" استفاده نمود اما تجربه نشان داده است کنتاکت های جوش خورده پس از مدت اندکی مجددا" دچار همین عیب می شوند زیرا سطح پلاتین ها فرسوده شده .تعویض ترموستات منطقی تر است زیرا کار مداوم کولر به کمپرسور آسیب می رساند ودر مقابل قیمت ترموستات تعمیر کمپرسور به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

این عیب می تواند از خروج لوله بلوی ترموستات از جایگاه خودش نیز باشد .همچنین این عیب می تواند از ایجاد حفره باریکی در سیستم گاز ترموستات نیز ایجاد شود اگر کلید ترموستات سالم است (جوش نخورده)ولوله بلو نیز در محل خودش است گاز درون ترموستات از خفره باریکی خارج شده و بناچار می بایست ترموستات را تعویض نمایید.اگر سیم بندی مدار را تغییر داده اید و یا تجدید نموده اید،یکی از احتمالات اشتباه در سیم بندی مدار است.مدار را مجددا"مورد بر رسی قرار دهید.

عیب20 کولر گازی : با قرار دادن کلید قدرت کولر بر حالت ONفیوز مخصوص کولر ویا فیوز منزل قطع می شود

رفع عیب- اتصال کوتاه در کولر عموما"به سبب فاسد شدن عایق خازن های راه انداز می باشد.در پوش کولر را جدا نموده و به ظاهر خازن ها توجه نمایید اگر در بدنه خازن ها یا یکی از خازن ها آثار سوختگی ویا شکافی مشاهده شد ،خازن معیوب است ،خازن را تعویض کنید.

اتصال کوتاه می تواند در کمپرسور یا فن نیز رخ دهد از اینرو سیم های رابط آن ها را جدا نموده،کولر رامجددا" روشن نمایید. اگر اتصال کوتاه صورت نگرفت، یا کمپرسور دچار اتصالی است ویا موتور فن که هر کدام را جداگانه بر رسی و مورد معیوب را رفع عیب نمایید.

اما اگر با توجه به خارج نمودن فن و کمپرسور از مدار اتصالی همچنان رخ دهد کل سیم بندی مدار را تعویض نمایید.

عیب21 کولر گازی : با روشن کردن موتور فن و یا کمپرسور در کولر اتصال کوتاه رخ می دهد.

رفع عیب- رجوع شود به رفع عیب 20

عیب22 کولر گازی : بادی که از کولر خارج می شود گرم است.

رفع عیب- این عیب می تواند با روشن نشدن کمپرسور مرتبط باشد صرفنظر از این عیب و به فرض آنکه کمپرسور در حال کار باشد بر اثر نشت ،گاز فریون 22  از کولر خارج شده است که می بایست توسط تعمیر کاری مجرب بوسیله فشاردهی محل نشت ، مشخص شده وپس از جوشکاری و آزمایش مجدد بوسیله فشار دهی ، هوای درون لوله ها بوسیله  وکیوم پمپ (پمپ تخلیه هوا ) تخلیه شده و سپس شارژ گاز صورت پذیرد.اگر پروانه خنک کننده کندانسور هرزگرد شده باشد وعمل خنک شدن گاز درون آن صورت نگیرد سرمای ایجاد شده توسط کولر شدیدآ" تحت تاثیر قرار گرفته و به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط خنک شدن گاز درون کندانسور نخواهد بود.

مورد مذکور را می توان با بر داشتن دریچه کولر و یا جدا نمودن در پوش کولر گازی مشاهده و رفع عیب نمود. علت دیگری که می تواند این عیب را بوجود آورد طولانی بودن توقف های ترموستات است که در نتیجه آن،تبرید کولر شدیدا کاهش می یابد. ترموستات را تنظیم نمایید.

در این مطلب تمامی عیب های احتمالی کولر گازی همراه با تعمیر کولر گازی را برای شما عزیزان بیان کردیم اما اگر نتوانستید کولر گازی را مجددا کار بیاندازید برای جلوگیری از خطرات احتمالی بهتر است با یک تعمیرکار کولر گازی تماس بگیرید.اگر کولر گازی را از فروشگاه بانه آنلاین خریده باشید به آسانی و تنها با یک تماس تعمیر کار برای سرویس کولر گازی درب منزل شما حاضر می شود و با کمترین هزینه کولر گازی را تعمیر میکند.

همچنین ببینید» لیست قیمت کولر گازی گری

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*